Preventiemedewerkers

voor mijzelf: In gesprek gaan bij signalen van stress voor leidinggevende

In gesprek gaan bij signalen van stress voor leidinggevende

Beschrijving
Soms merk je dat een medewerker last heeft van stress. Hij/zij is sneller geïrriteerd, chaotisch en sinds een tijdje eigenlijk niet meer zich zelf. Een gesprek over stress kan lastig zijn, zeker als de medewerker ontkent dat er iets aan de hand is.

Effect
Hoe eerder je met een medewerker met stresssignalen in gesprek gaat, hoe meer kans om verzuim te voorkomen. Vermoeidheid, slaapklachten en andere signalen van stress blijken uit onderzoek vooraf te gaan aan verzuimen vanwege stress. Preventie kan bij signalen dus zeker de moeite waard zijn.

Tips

  • Benoem concreet wat je ziet aan signalen. Spreek je zorg uit. Vraag dan of de medewerker deze herkent.
  • Soms maakt een medewerker fouten door stress. Benoem dat dit gesprek niet gaat om een oordeel te geven over het werk van de medewerker.
  • Vraag waar de stress vandaan komt, wat de belangrijkste oorzaak is. Bedenk samen wat mogelijke oplossingen zijn.

Links / aan de slag
Informeer bij HR naar het voeren van dergelijke gesprekken. Vraag of je met hen een gesprek kunt oefenen of vraag of een HR-medewerker aanwezig kan zijn bij het gesprek met je medewerker.

Bron: Arbocatalogus contactcenters

Deze oplossing is ingedeeld in: