Preventiemedewerkers

voor mijzelf: Time management voor medewerkers

Time management voor medewerkers

Beschrijving
Als medewerker is het goed en bewust managen van je tijd erg belangrijk voor je werk én voor je eigen gezondheid en welzijn. Bij planning zijn drie zaken van belang:

  • ‘Niet doen’: welke taken horen niet bij je werk of kan iemand anders beter doen?
  • ‘Slim doen’: welke van de overgebleven taken kun je slimmer doen?
  • ‘Eerst doen’: welke van taken moet je eerst doen en welke later?

Bij alle drie horen tips. Die vind je in Time management.

Effect  
Je werk beter of anders plannen kan werkdruk verminderen of wegnemen.

Tips
Je kunt op de volgende manier aan de slag met de tips:

  • Zelf proberen: Loop de tips door, vink aan waarop je winst kunt boeken, maak afspraken met jezelf en ga ermee aan de slag. Betrek eventueel een collega erbij.
  • Je leidinggevende betrekken: Mocht dit onvoldoende helpen, bespreek dan het lijstje met je leidinggevende. Kijk waar de knelpunten zitten en maak samen afspraken over wat je gaat doen en hoe je leidinggevende daarbij kan helpen. Leg de afspraken vast en evalueer ze na enige tijd met elkaar.
  • Training volgen: Helpt dit onvoldoende, dan zijn de oorzaken van werkdruk mogelijk in jou gelegen. Zoek hier een specifieke training voor. 
  • Balans werk-privé: Als er een knelpunt zit in de aansluiting of combinatie met je privéleven, bekijk deze oplossing in de handreiking. 
  • Teamoverleg: Als de door jouw ervaren werkdruk ook bij anderen van je team speelt, is bespreking in het team door je leidinggevende nodig. 

Links / aan de slag
-

Bron: Arbocatalogus vaste medewerkers uitzendbranche

Deze oplossing is ingedeeld in: