Preventiemedewerkers

voor mijzelf: Gezondheid verbeteren Print oplossing 97

Gezondheid verbeteren

Beschrijving

Onderzoek laat zien dat niet-rokers minder ziek zijn dan rokers. Soortgelijke relaties gelden voor bewegen en roken. Los van de effecten die een ongezonde of minder gezonde leefstijl op ziekteverzuim heeft, heeft gezondheid effect op de algehele kwaliteit van leven. Gezond zijn is een belangrijke voorwaarde voor een prettig leven. Wat je van je ouders genetisch hebt meegekregen is niet te beïnvloeden. Maar voor een gezonde leefstijl kun je zelf kiezen. Een gezonde en aangename manier van leven is veel dichterbij dan je denkt.

Effect
Een gezonde leefstijl houdt je hart en bloedvaten in conditie. De kans op hart- en vaatziekten wordt daardoor veel kleiner. En voor mensen die al hart- of vaatproblemen hebben, geldt dat ze zich beter voelen.

Tips

  • Meer bewegen: Als je genoeg beweegt, dan zijn je hart en bloedvaten, je longen en spieren aan werken gewend. Je voelt je fit en energiek. Uit onderzoek blijkt dat het voor je gezondheid genoeg is als je elke dag een half uur beweegt. Voldoende bewegen houdt je hart en vaten in conditie. Dat hoeft niet een half uur in één keer te zijn. Het kan ook in drie stukjes van tien minuten of twee maal een kwartier. Nog meer bewegen is natuurlijk prima. Meer bewegen helpt vooral als je een redelijke inspanning moet leveren. Dat betekent dat je er behoorlijk voor moet ademhalen, en dat ook je hartslag omhooggaat. Dat is niet voor iedereen gelijk: iemand die vaak fietst, kan meer aan dan iemand die weinig beweegt. Meer bewegen betekent niet dat je elke dag hard hoeft te sporten. Het is ook boodschappen doen op de fiets, in de tuin werken, de trap nemen in plaats van de lift, of een tram- of bushalte eerder uitstappen en het laatste stukje wandelen.
  • Gezond en lekker eten: Gezond blijven en lekker eten, wie wil dat niet? In de winkels is volop keuze, maar soms slaat de verwarring toe. Naast veel vertrouwde voedingsmiddelen liggen veel nieuwe producten in de schappen. Zijn die gezond? Bevatten ze veel vet? Gezonde voeding kiezen kan moeilijk zijn. Informatie op de verpakking helpt je bijvoorbeeld om de samenstelling van producten met elkaar te vergelijken. Zo kun je een bewuste keuze maken, bijvoorbeeld door te kiezen voor producten met weinig verzadigd vet. Of voor rode saus in plaats van witte saus: rode sauzen hebben tomaat als basis, witte sauzen vette room. Verzadigd vet is slecht voor het cholesterolgehalte in het bloed. Een hoog cholesterolgehalte veroorzaakt vernauwing van de bloedvaten. Onverzadigd vet verlaagt juist het cholesterolgehalte in het bloed. Producten met vooral onverzadigd vet maken dus het risico op hart- en vaatziekten kleiner.
  • Niet roken: Uit NIPO-onderzoek blijkt dat het elk jaar ongeveer 100.000 mensen lukt om voorgoed te stoppen met roken. Dat is knap, want roken is verslavend. Stoppen met roken is lastig, maar niet onmogelijk. Niet roken heeft veel voordelen. De kans op hart- en vaatziekten daalt aanzienlijk. Je hart en bloedvaten krijgen het onmiddellijk gemakkelijker en je conditie verbetert. Ook je huid krijgt een gezondere uitstraling, je eten smaakt beter en je houdt geld over! Uiteindelijk zijn veel ex-rokers blij dat ze niet meer afhankelijk zijn van sigaretten. Proberen om minder te roken lukt vrijwel niemand. Het is zaak om resoluut te stoppen. Maar dat doe je niet zomaar. Stoppen met roken vraagt om een gedegen voorbereiding. Veel mensen vinden het prettig als ze worden gesteund door hun omgeving. Anderen proberen om samen met een vriend, collega of partner te stoppen. Volgens ex-rokers helpt het om in het begin veel water te drinken of meer fruit te eten.
  • Algemeen: Goede begeleiding is belangrijk bij het verbeteren van je leefstijl. De begeleiding kan komen van je huisarts, een diëtist, een fysiotherapeut of een andere inhoudelijk deskundige. 

Links / aan de slag
-

Bron: Arbocatalogus vaste medewerkers uitzendbranche

Deze oplossing is ingedeeld in: